Ney Dersleri

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

Ney Dersleri - 9 -

Aynı Sesleri Farklı Pozisyondan Çıkartma

  Bu dersimizde ilk önce Neyden çıkarttığımız sesleri pekiştirelim.

 Ney sazında diğer enstrumanlarda da olduğu gibi aynı sesi farklı pozisyonlardan çıkartabiliyoruz.

 Aslında bu, aynı sesleri farklı pozisyondan çıkartma işini yaklaşık olarak Flajoleye (Flageolets) benzetebiliriz.

  Tekrar belirtiyorum ki Flajole(Flageolets) , aynı sesleri farklı pozisyondan çıkartma değildir.

 Flajole (Flageolets),

Yaylı çalgılarda parmakla tele hafifçe dokunarak ve yayı hiç bastırmadan çekerek elde edilen armonik seslerin genel adıdır.

  Aşağıdaki video bir fikir verebilir:

 

 Evrensel müzikte, aynı sesleri farklı pozisyondan çıkartma için kullanılın bir müzik terimi yoktur.

  O yüzden, aynı sesleri farklı pozisyondan çıkartma işlemine yaklaşık olarak Flajoleye (Flageolets) benzettik.

 Şimdi gelelim bu seslere;

  Bu sesler pestten tize doğru : Dördüncü çizgideki Re, Dördüncü aralıktaki Mi, Beşinci çizgideki Fa,

Porte Üstü Sol, Porte Üstü La ve Porte Üstü Re perdeleridir.

 Aşağıdaki resimde daha detaylı olarak görmektesiniz.

 Neyde farklý pozisyondan çýkan ayný sesler

 Portedeki Çizgi ve Aralık konularını hatırlamak için Linki tıklayınız.

  Aynı sesleri farklı pozisyondan çıkartma dersimize Re notasından başlayalım.

Re notasını farklı Pozisyondan Çıkartma:

 Re ( Neva ) notamız :

 Neva perdesi

 Hatırlayacağınız gibi, Kapatacağımız Perdeler :

 Aşiran Perdemiz kapalı.

 SAĞ EL : Baş Parmağımız ve Orta Parmağımız.

 SOL EL : Orta Parmağımız.

 Alttaki Resmi hatırlayacaksınız :

Re Perdesi

 Re Notası aynı zamanda tüm perdeler kapalı iken de çıkıyor:

Re Perdesi

 Tüm parmaklarımız kapalı olarak çıkan Re perdesini özellikle tiz seslerden orta seslere ineceğimiz zaman çok kullanacağız.

 Videomuz:

 

 

 

Mi notasını farklı Pozisyondan Çıkartma :

 Mi ( Hüseyni ) notamız :

 Hüseyni perdesi

 Mi perdesini bildiğiniz gibi aşiran perdesi kapalı ve beş parmağımız da kapalı olarak çıkartıyorduk;

yani toplam altı parmağımız kapalı olacak:

Mi Perdesi

Eğer hala hüseyni notasını hatırlamıyorsanız bir dersi bitirmeden diğer derse geçmişsiniz demektir;

Hatırlamak için Linki tıklayınız.

Biz bu perdeyi aynı zamanda orta parmaklarımız dışındaki tüm perdeler açık olarak da çıkartabiliriz:

Mi Perdesi

Normal üfleme pozisyonumuz bu şekilde idi:

Mi Perdesi

Mi perdesini çıkartmak için kafamızı sola doğru çekiyoruz:

Mi Perdesi

 Videomuz:

 

 

 

Fa notasını farklı Pozisyondan Çıkartma :

 Fa ( Acem ) notamız :

 Acem perdesi

 Beşinci çizgi Fa perdesini hatırlayacağınız gibi Toplam beş parmağımızı kapatarak çıkartıyorduk:

Fa Perdesi

Eğer hala acem notasını hatırlamıyorsanız bir dersi bitirmeden diğer derse geçmişsiniz demektir;

  Fa perdesi aynı zamanda Aşiran perdemiz dahil tüm parmaklarımız açık olacak şekilde çıkan sesdir:

 Fa perdesi için kafamızı sağa ya da sola çevirmiyoruz,parmaklarımız açık bir şekilde üflüyoruz :

Acem Perdesi

Eğer unuttuysanız, hatırlamak için Linki tıklayınız.

  Videomuz:

 

 Siz de bu şekilde çalışabilirsiniz.

 

 

Porte üstü Sol (Gerdaniye) notasını farklı Pozisyondan Çıkartma:

 Sol ( Gerdaniye ) notamız :

 Gerdaniye perdesi

Sol perdemiz, sağ el baş parmağımız, işaret parmağımız ve orta parmağımız kapalı olarak çıkartılan ses idi:

Sol Perdesi

Eğer hala gerdaniye notasını hatırlamıyorsanız bir dersi bitirmeden diğer derse geçmişsiniz demektir;

Hatırlamak için Linki tıklayınız .

 Sol sesini, tüm perdeler kapalı olarak da çıkartabiliriz:

Sol Perdesi

  Videomuz:

 

 

 

Porte üstü La (Muhayyer) notasını farklı Pozisyondan Çıkartma :

 La ( Muhayyer ) notamız :

 Muhayyer perdesi

 Bu notayı da biliyoruz ki, Aşiran perdemiz kapalı, sağ ve sol orta parmaklarımız yine kapalı olarak çıkan ses idi:

La Perdesi

Eğer hala muhayyer notasını hatırlamıyorsanız bir dersi bitirmeden diğer derse geçmişsiniz demektir;

Hatırlamak için Linki tıklayınız.

 Porte üstü La (Muhayyer) notası aynı zamanda,

Aşiran perdesi dahil olmak üzere tüm parmaklarımız kapalı ve sadece sol yüzük parmağımız açık olarak çıkan ses olacaktır:

La Perdesi

 Videomuz:

 

 

 

Porte üstü Re (Tiz Neva) notasını farklı Pozisyondan Çıkartma :

 Re ( Tiz neva ) notamız :

 Tiz neva perdesi

 Porte üstü Re perdesi de hatırlayacağınız gibi Aşiran perdemiz kapalı,

Sağ ve sol orta parmaklarımız yine kapalı olarak çıkartılan ses idi:

Tiz Neva Perdesi

 Aslında tüm perdelerin ( Aşiran Perdesi Hariç ) açık olması gerekir.

 Fakat biz notaları daha kolay çıkartmak için iki elimizin orta parmaklarını kapalı tutarak üflüyorduk.

 Tiz Neva ya da Porte üstü Re notası aynı zamanda tüm parmaklarımız kapalı olarak çıkan sesdir:

 Tabi bu sesi çıkartmak için sert bir şekilde üflemeliyiz.

Tiz Neva Perdesi

Eğer hala tiz neva notasını hatırlamıyorsanız bir dersi bitirmeden diğer derse geçmişsiniz demektir;

Hatırlamak için Linki tıklayınız.

 Videomuz:

 


Bu egzersizler bu aşamada inanın çok önemli perdeleri öğrenmek için bu çalışmaları yapmalıyız.

Notaların Türk Müziğindeki İsimleri


 Türk müziğinde, koma adı verilen ara sesler vardır.

 Bu ara seslerin kaç koma olduğunu belirtmek için belirli isimler verilmiştir.

 Örneğin ;

 •Naturel si perdesine:Buselik

 • 1 komalık si perdesine: Segah

 • 2-3 komalık si perdesine: Uşşak

 • 4 komalık si perdesine: Dik Kürdi

 • 5 komalık si perdesine Kürdi isimleri verilmiştir.

 Türk Müziğinde her notanın bir ismi vardır.

 Az önce belirttiğim gibi bu isimler bize, hangi sesin basılacağını belirler.

 Şimdi Dem Seslerden başlayalım :

 Aşağıdaki Portede Rast perdesinden Yegah perdesine kadar olan Dem Sesleri görmektesiniz :

 Resmin üzerine tıklayarak büyütebilirsiniz.

 Aşağıdaki Portede Yegah perdesinden Kaba Rast perdesine kadar olan Dem Sesleri görmektesiniz :

 Resmin üzerine tıklayarak büyütebilirsiniz.

 Dem sesler konusuna 14. dersimizde ayrıca değineceğiz.

 Aşağıdaki Nota sayfasında ise Porte altındaki Do perdesinden Porte üstündeki Re perdesine kadar olan Sesleri görmektesiniz :

 Resmin üzerine tıklayarak büyütebilirsiniz.

 Diğer derslerimizde Türk Müziği Usûllerini ve Sık kullanılan makamları öğrenip nota ile icra edeceğiz.

 Arkadaşlar bu dersi bitirip diğer dersimize geçmek için şu bilgilere sahip olmalıyız :

 - Neyin nasıl tutulacağını biliyoruz.

 - Artık Rast sesini gür bir şekilde çıkartabiliyoruz.

 - Nota değerlerini biliyoruz.

 - Notaları tanıyabiliyoruz.

 - Diyez ve bemollü ara sesleri biliyoruz ve Neyimizden çıkartabiliyoruz.

 - Sus işaretlerini tanıyoruz ve değerlerini biliyoruz.

 - Notaların Neyimizde hangi pozisyona denk geldiklerini biliyoruz.

 - Tiz perdeleri çıkartabiliyoruz ve hangi notaya denk geldiklerini biliyoruz.

 Lütfen bu konuları tamamladıktan sonra diğer derse geçiniz.

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

Sayfa Başı

© www.neyzenim.com Neyzen Zeki Sözen